Урок з Я у свті "Культура спілкування. Конфлікти. Давайте жити дружно" 4 клас

Тема. Культура спілкування. Конфлікти. Давайте жити дружно.
Мета:           
а) навчальна - сприяти формуванню уявлень учнів про конфлікти, їх структуру,  причини, шляхи вирішення; створити умови для розуміння сенсу конфліктів (позитивного і негативного); показати учням значення добрих взаємин, їх перевагу над конфліктами;
б) розвиваюча - створити умови для висловлення учнями власної думки, розвиток аналітично-синтетичних навичок; вміння володіти собою;
в) виховна - сприяти розвитку соціальної та комунікативної компетентності, аналітичного мислення, активності, рефлексивних здібностей учнів,  виховання активної життєвої позиції, бажання гідно виходити із конфліктної ситуації.
Дидактичне забезпечення: навчальна презентація (створена у програмі Microsoft Power Point), дидактичний матеріал для групових завдань, смайлики, малюнки
Матеріально-технічне забезпечення: комп'ютер, мультимедіапроектор, екран, магнітофон.
Міжпредметні зв’язки: українська мова, літературне читання, психологія, основи здоров’я.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
I. Організаційна частина.
   —   Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Посміхніться і до себе,
Поверніться до гостей,
Привітайтесь: «Добрий, день!»
·        Привітання учнів
   —   Привіт, мій друже, я радий тобі дуже! (Говорять один одному)
  —   Давайте пригадаємо «Девіз творчих та винахідливих», який є нашим другом на кожному уроці.
Думай, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!

·        Хвилинка рефлексії.
   Позначте свій настрій за допомогою смайликів.
·        Рубрика «Сьогодні у світі…»
·        Відео

II.      Актуалізація опорних знань.     
1.      Перевірка домашнього завдання
  —   А якими уважними ви були, виконуючи домашнє завдання, зараз перевіримо.
  —   Яке домашнє завдання вам було? (Провести дослідження з теми «Правила гостинності» у зошиті с.21)
  —   Зачитайте свої міркування. (Оцінювання впродовж уроку)
  —   Який висновок ви зробили для себе?
Висновок. Отже, потрібно поводитися таким чином, щоб бути приємним для всіх.
2. Інсценізація та обговорення вірша Є. Гуцала «Їжачиха та їжак»
  —   А чи приємною буде зустріч двох їжачків зараз подивимося.
  —   Зараз до вашої уваги маленька інсценізація  вірша Є. Гуцала «Їжачиха та їжак».
  —   Слухайте уважно і дайте відповідь на запитання: Про що ця історія? (Про сварки, конфлікти)
Їжачиха та їжак
      Їжачиха та їжак
 Не помиряться ніяк.
— Ти колючий! Пострижися!
— Ти колюча! Не колися!
— Я колючий? Хто б казав?
— Нащо ти колючу взяв? Від колючого я чую!
— Я колючій не дивую!
— Не дивуєш? От дивак! А іще ж, либонь, їжак.
— Не дивуєш? От дивачка, А іще ж, либонь, їжачка...
 Їжачиха і їжак
Не помиряться ніяк.
   Чи сподобалася вам поведінка їжака та їжачихи? Чому?
— Що таке, на вашу думку, конфлікт?
   Конфлікт — суперечність, що виникає між людьми.
III.    Оголошення теми і мети уроку.
   Сьогодні на уроці ви  дізнаєтеся про те, що таке конфлікт, причини його виникнення, шляхи вирішення, навчитеся гідно виходити із конфліктних ситуацій.
IV. Вивчення нового матеріалу
1.   Розповідь з елементами бесіди
·        Метод «Асоціативний кущ»
   Які асоціації у вас викликає це слово?
Метод «Асоціативний кущ»
Конфлікт
Сварка
Бійка
Ворожнеча
Боротьба
Протиріччя
Суперечка
Сутичка
Сутичка
Зіткнення
Безлад
Крик
Лайка
Образа
Протистояння двох людей
 













   Який  колір, на вашу думку, позначає поняття «конфлікт»?
   Так, у кожного це поняття асоціюється з  різними кольорами та поняттями, бо всі ми - різні. Скільки людей - стільки характерів. У кожного з нас є своє світобачення, світосприйняття, інтереси, уподобання, плюси і мінуси у характері. Тому в житті всім нам дуже важливо вміти спілкуватися з іншими, щоб уникати конфліктів.
   Відкрийте свої зошити на с.23.
   Запишемо значення слова «конфлікт».  (Конфлікт — це ситуація, за якої двоє або кілька людей не можуть дійти між собою згоди).
2.     Робота над схемою «Із чого складається конфлікт?»
   Перегорніть сторінку зошита і знайдіть завдання № 4.
   Прочитайте його.
   Розкажіть, із чого складається конфлікт.
Конфлікт
             причина    учасники    хід конфлікту   вирішення конфлікту
1)    Причина
   Які ж причини конфлікту? А пояснити їх допоможуть  ілюстрації до казок.
   Розгляньте  їх на мультимедійній дошці.
   Що було причиною конфлікту між героями казок?
•        «Два цапки» (впертість);
•        «Лисичка - сестричка та вовк Панібрат»(брехня)
•       « Лисичка  та   журавель» (брехня) .
•        « Колосок» (лінь)
   Отже, які причини конфліктів? (Повторення причин на мульт. дошці)
Причини конфліктів
   •        Особиста неприязнь;
   •        різні думки, характери;
   •        небажання вислухати одне одного;
   •        зіткнення інтересів;
   •        невміння слухати;
   •        знущання над слабшими;
   •        невміння товаришувати;
   •        невміння прощати.
2)    Учасники
   Хто є учасниками конфлікту?
3)    Хід конфлікту
   Хід конфлікту – це продовження конфлікту, розвиток подій.
   Визначіть у даній ситуації хід конфлікту.
Іринка прийшла до  Оленки.
       Збирайся, Оленко, бери ковзани, ходімо на ковзанку!
       Не можу, я ще всіх уроків не підготувала.
       Закінчуй зі своїми уроками. Завтра спишемо у Надьки.
       Вибач, Іро, але не можу! Вибач!
       Ех ти, а ще подружкою називаєшся!
Іринка образилася і при кожній нагоді почала Оленку дражнити «зубрилкою».
4)    Вирішення конфлікту
   Визначіть в даній ситуації «вирішення конфлікту».
Іринка образилася і при кожній нагоді почала Оленку дражнити «зубрилкою».
   А яким ви бачите вирішення цього конфлікту?
   А які ввічливі слова допомагають розв’язати суперечку?
   Ще можуть бути такі способи розв’язання конфлікту.
·        компроміс (згода на основі взаємних поступок);
·        вияв турботи, ніжності, любові;
·        усвідомлення й визнання власної провини чи неправоти у суперечці;
·        уміння поставити себе на місце іншої сторони конфлікту;
·        мирилки.
   Що ж таке мирилки?
   Мирилки - це невеликі за розміром римовані віршики, які діти зазвичай вимовляють після сварки чи образи для того, щоб помиритися.
   Давайте пригадаємо нашу улюблену мирилку, яку ми вивчили ще у 1 класі.
Ти не плач
Ти не плач, не плач, не плач                                                                                                          
І скоріш мені пробач,                                                                                                                      І на мене ти не сердься,                                                                                                                                      Бо у тебе добре серце.                                                                                                        Просто в очі подивись                                                                                                                 І зі мною подружись.
3. Робота в парах.
   Відкрийте зошити на с.26 і знайдіть завдання № 3 і попрацюйте в парах. Час – 1 хв.
   Визначіть риси характеру, що допомагають уникнути конфліктів.
Перевірка.
Висновок. Отже, тільки позитивні риси характеру допоможуть уникнути суперечок.
   Якщо все ж таки відбувся конфлікт, потрібно вийти із даної ситуації з гідністю.
    Що це означає?
·        По-перше, уважно вислухай людину, яка не згодна з твоєю думкою.
·        По-друге, якщо тобі щось незрозуміло, постав співрозмовнику питання.
·        По-третє, намагайся говорити спокійно, ніколи не ображай супротивника словами: вони тільки розпалять суперечку.
Висновок. Необхідно завжди шукати такі шляхи, щоб уникнути сварок, образ і конфліктів.
V. Фізкультхвилинка  (під музичний супровід)
VI.  Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу
1. Робота над притчею про Езопа.
·        Короткі відомості про Езопа.
Езоп — видатний байкар, засновник жанру байки, «Батько байки» . Езоп був рабом  філософа Ксанфа  з Самосу.  Писав байки, де героями були тварини, наповнював свої оповіді повчаннями та мораллю.
·        Читання та обговорення притчі про Езопа
1.     Читання притчі підготовленими учнями.
   Який обід  звелів філософ Ксанф приготувати Езопу? (Найкращий і найгірший обіди)
2.     Бесіда за прочитаним
   Яким виявився найгірший обід? Як пояснив це всім Езоп?
   Яким виявився найкращий обід? Як пояснив це всім Езоп?
   Що хотів підкреслити Езоп, приготувавши однакові найкращий і найгірший обіди?
Висновок. Отже, язик може зробити людей ворогами, а, може, навпаки, зблизити, зробити друзями.
2. Робота над прислів'ями
—      Які прислів'я допомагають розв'язати конфлікт, а які — загострюють? Поясніть зміст прислів’їв.
•        Око — за око, зуб — за зуб.
•         Все добре переймай, а зла уникай.
•        Хто сильніший, той і правий.
•        Полюби ближнього свого як самого себе.
Висновок. Отже, потрібно розв’язувати конфлікт мирно, дружно.




   
   3. Робота в групах. Час – 3 хв.
1 група.
Скласти з поданих букв АДЖБУР слово. (Дружба). Поясніть його.
2 група
Дібрати спільнокореневі слова до слова «дружба».
3 група
Складіть 2 речення зі словом «дружба».                                               

   Послухайте маленьке оповідання і скажіть, чи зможуть Мишко і Марійка подружитися після цієї конфліктної ситуації?
Кубик на кубик
Марійка ставить кубик на кубик, кубик на кубик. Побудувала високу вежу. Прибіг Мишко.
– Дай вежу!
 – Не дам!
 – Дай хоч кубик!
– Один кубик візьми.
Мишко простягнув руку – хвать нижній кубик! І вмить –– вся Марійчина вежа роз-ва-ли-лася!
   Чи зможуть Мишко і Марійка подружитися після цієї конфліктної ситуації?
4. Поради Кота Леопольда
   Хто, на вашу думку, з казкових чи мультиплікаційних героїв є прикладом справжнього друга. (Кіт Леопольд)
   Чи зможе він допомогти цим дітям?
   Сьогодні до нас на урок завітав цей герой, щоб розказати, як потрібно миритися. (Виступ учня, решта – виконують рухи).
5. Робота над виставкою малюнків
   Діти, а скажіть, коли ми говоримо про дружбу, яке слово переважає «Я» чи «Ми»?
   Ми – одна сімя, наш дружній клас. А підтвердженням цих слів є ця виставка малюнків.
   Пам’ятайте, друг  не буде заздрити другові – він просто ділить успіх друга , як свій особистий! Друзі завжди разом, в хвилини біди і радості вони допоможуть один одному не зважаючи ні на що !!!
VII. Підсумок уроку
   Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
   Чому виникають конфлікти?
   Як їх уникнути?
   Який висновок ви для себе зробили?
   Нехай дружба буде вашим найціннішим скарбом. Бережіть її, щоб ніякі проблеми чи негаразди не змогли її зломити.
ОЦІНЮВАННЯ
·        Хвилинка рефлексії.
   Позначте, який у вас настрій в кінці уроку  за допомогою смайликів.

·        Виконання пісні «Дружба»
   Давайте на завершення  заспіваємо нашим гостям про те, яким має бути справжній друг. ( Діти виконують пісню)
VIII.  Домашнє завдання
1 група. – дібрати прислів’я про дружбу.
2 група -  виконати завдання у зошиті на с.25: провести дослідження «Як часто я потрапляю у конфлікти».

3 група – скласти твір – мініатюру «Дружба  - це велика цінність».

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

ПЕРШИЙ УРОК. МИ – ДІТИ СУМЩИНИ! ОХТИРЩИНА – МІЙ РІДНИЙ КРАЙ!

Урок з української мови 3 клас "Вживання прикметників у прямому та переносному значеннях"