Урок з української мови 3 клас "Вживання прикметників у прямому та переносному значеннях"


Тема. Вживання прикметників у прямому та переносному значеннях

Мета. Продовжувати працювати над прикметником як частиною мови; формувати в учнів уміння розрізняти прикметники, вжиті в прямому і переносному значенні; вчити влучно вживати їх в усному і писемному мовленні; збагачувати словниковий запас школярів, розвивати зв'язне мовлення, мислення; виховувати любов до рідного слова, охайність у роботі.
Обладнання. Мультимедійна дошка, чистомовка, завдання до ігор, записи пісень, відеозаписи, таблиця «Пряме і переносне значення прикметника», вправи для очей.
Тип уроку. Комбінований
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
—      Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться!
Поверніться до гостей
І скажіть їм: «Добрий день!»
—      А тепер привітайтеся один з одним. (Привіт, мій друже….)
II.      АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Нам урок уже давно
Час розпочинати.
Будемо знов мовлення
Наше розвивати.
—      А зараз  перевіримо ваші знання.
—      Але перед цим проведемо авторську чистомовку, яку склав… (беру на вибір - діти промовляють)
1.        Фронтальне опитування
—      Яку частину мови ми вивчаємо?
—      На які питання відповідає прикметник?
—      Що виражає прикметник?
—      З якою частиною мови зв’язаний прикметник? Наведіть приклади.
2. Перевірка домашнього завдання
—      Яке завдання було додому для 1 групи ? (С.125, вправа 299)
(Дібрати до поданих слів: айстра, автомобіль, сонце  по 2 прикметника та установити зв'язок за допомогою питань).
Діти зачитують дібрані словосполучення.
—      Яке завдання було для 2 групи? (С.125, вправа 299)
(Скласти 3  речення  з цими іменниками та дібраними до них прикметниками і записати).
Діти зачитують дібрані речення.
3. Гра «Хто швидше підбере прикметник до іменника»
—      Я називаю іменник, а Ви швидко підбираєте до нього влучний  прикметник.
Листочки, вітерець, пролісок, сонце, небо, струмочки.
—      Молодці! Отже, прикметник – це частина мови, яка вказує на ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які? і зв’язана в реченні з іменником.
III.    МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
—      Діти, послухайте пісню і скажіть, про яку пору року йдеться у ньому?
—      Сядьте правильно, будьте уважні.
Звучить запис пісні  Н.Бучинської «Дівчина –весна».
—      Яка дівчина прийшла до нас?
—      Так, правильно. До нас прийшла весна.
—      Назвіть місяці весни. Яке їх походження.
—      Доберіть до слова весна прикметники.
—      Сьогодні ми продовжимо працювати над темою прикметник, будемо спостерігати за вживанням прикметників в прямому і переносному значенні.
—      А де вона сховалась у класі? (У квітах; муха пробудилась під склом тощо).
—      А де ховається весна в казках?
—      Пригадаймо казки, в яких йдеться про те, як тане сніг, з'являються перші квіти, прокидаються тварини, радіють люди. (Дванадцять місяців, С.Я.Маршак; Снігуронька, укр. нар. казка; Гидке каченя, Г.Х.Андерсен; Мороз Іванович, В.Одоєвський).
IV.    СПРИЙМАННЯ й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.       Каліграфічна хвилинка.
—      Перед роботою в зошиті виконаємо  пальчикову гімнастику.
Пальчикова гімнастика «П’ять братів».
—      Відкрийте зошити (пригадайте, як правильно потрібно працювати з зошитом), запишіть число, класна робота.
—      Ми повторимо написання буквосполучень ес,  на, ве, тому, що часто ці з’єднання ви пишете неправильно. Напишіть красиво рядок буквосполучень.
—      Яке слово склалося з цих буквосполучень?
—      Так, весна.
—      А як напишемо це слово? З е чи и? Що потрібно зробити? Треба, щоб ненаголошений склад став наголошеним. Весна – весни. Запишіть його.
—      Запишіть таке речення.
Надійшла до нас радісна весна
—      Назвіть головні члени речення. Яка весна?
—      Яка це частина мови? Прикметник. У якому значенні прямому чи переносному вжито цей прикметник?
2.  Відеозапис «Привітання» від тітоньки Сови.
—      До нас на урок завітала тітонька Сова.
А найбільше, діти, про весну знає лісова мешканця  Тітонька Сова.
—      Послухайте її привітання.
Звучить відеозапис «Привітання» від тітоньки Сови.
—      Давайте послухаємо, як вона розповідає про перший місяць весни – березень.
Відеозапис «Березень» від тітоньки Сови.
—      Що Ви запам’ятали з розповіді тітонько Сови?
3. Вправи для очей
—      Перед тим, як будемо працювати над завданнями, проведемо вправу для очей.
Показ на мультимедійній дошці.
4. Робота за підручником (с. 125-126)
1)      Робота за таблицею «Пряме і переносне значення прикметника».
—      Попрацюємо за таблицею і пригадаємо про Пряме і переносне значення прикметника.
—      Тітонька Сова запрошує нас до роботи за підручником.
 Вправа 300, (с. 125) (усно).
—       Прочитайте вірш. У якому значенні вжиті підкреслені прикметники — переносному чи прямому?
2)      Вправа 301 (с 125-126) від Місяця Березня.
—      Прочитайте текст, розкриваючи дужки.
—      Випишіть виділені іменники і доберіть до них прикметники. Запишіть за зразком, поданим на дошці.
Ніч – темна, ясна.
Яблуня - …..
Іній - ….
Небо - ….
Зірки - ….
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Звучить запис пісні «Метелик».
V.      УЗАГАЛЬНЕННЯ И СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1)      Робота в парі на картках від Місяця Квітня.
—      Прочитайте словосполучення. Підкресліть прикметники, вжиті у переносному значенні.
М'який характер, рання весна, кам'яне обличчя, вишневе плаття, м'який хліб, кам'яний будинок, холодний погляд, вишневе варення, холодний чай, солодка брехня.
2) Вправа 302, с.126 від Місяця Травня.     
— Прочитайте словосполучення.
—      Запишіть словосполучення у дві колонки: у першу — з прикметниками, ужитими в прямому значенні, у другу — з прикметниками, ужитими в переносному значенні.
Пряме                           Переносне


— Складіть два речення з двома словосполученнями, у яких прикметник уживається в переносному значенні (усно).
 3)     Поетична хвилинка
—      Послухайте вірші про весну  у виконанні учнів класу. (Мандрика, Жадан, Харченко, Логвиненко, Ніколаєва, Міщенко)
4)    «Скарбничка народної мудрості» від Тітоньки Сови.
·        Краще гірка правда, ніж солодка брехня.
·        Лагідні слова роблять людей приятелями, а гострі слова – ворогами.
—  Прочитайте прислів’я. Знайдіть прикметники, які вживаються в переносному значенні.
—    Знайдіть прикметники – антоніми.
VI.    ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Закінчи речення»
•        На уроці я вчився...   
•        Найбільше мені сподобалося...
•        На наступному уроці я хочу навчитися...
http://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=6e6e1f0cad64018ab72481b2cb151324-45-144&n=21—      Визначіть, який емоційний стан переважав на уроці? Для цього у кожного з вас є смайлики, підніміть той смайлик, який відповідав вашому емоційному стану на уроці.





—      Я задоволена, що на уроці переважали позитивні емоції. Тож нехай буде більше радісних, теплих і приємних уроків.
Вдячна Вам, що всі старались,
Що дружно на уроці працювали
І знання  української мови показали.
VII.   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 303, с. 126.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

ПЕРШИЙ УРОК. МИ – ДІТИ СУМЩИНИ! ОХТИРЩИНА – МІЙ РІДНИЙ КРАЙ!